Laila Shawa

Sosok Laila Shawa, Wanita Palestina Ahli Seniman, Lukisan Mata Hitam jadi Inspirasi Perjuangan

Laila Shawa adalah salah satu seniman yang paling terkenal dan produktif dalam arena seni kontemporari revolusi Arab.

Penulis: Rhendi Umar | Editor: Rhendi Umar
Istimewa
Laila Shawa dan Lukisannya 

TRIBUNMANADO.CO.ID - Laila Shawa adalah seniman berdarah palestina yang karyanya digambarkan sebagai refleksi pribadi mengenai politik negaranya, terutama menyoroti ketidakadilan dan penganiayaan yang dirasakan.

Laila Shawa adalah salah satu seniman yang paling terkenal dan produktif dalam arena seni kontemporari revolusi Arab.

Sebagai rakyat Palestin yang tinggal di Semenanjung Gaza untuk tahun formatifnya dan anak perempuan dari Rashad al-Shawa, aktivis dan walikota Gaza 1971—82, pemikiran revolusioner Shawa ditanamkan pada usia muda.

Karyanya telah dipamerkan diperingkat antara bangsa dan dipamerkan dibanyak khalayak ramai.

Laila Shawa

Laila lahir pada tahun 1940 dari salah satu keluarga lama pemilik tanah Gaza, Laila Shawa berusia 8 tahun saat keluarganya terpaksa mengungsi dari Palestina.

Sejak itu dia tinggal dan bekerja dari London dan Vermont, tetap berhubungan dekat dengan Palestina melalui bantuan kemanusiaan dan seni.

Tangan Fatima

Lukisan, Tangan Fatima, diciptakan oleh Laila Shawa pada tahun 1992. Ketinggian lukisan itu tinggi lapan puluh sembilan sentimeter, dan lebarnya tujuh puluh sentimeter.

Latar belakang lukisan berwarna gelap dengan bulan sabit kuning, tetapi diselaraskan dengan warna wanita yang terang dan bersemangat dalam niqab dengan corak yang unik di masing-masing.

Mata mereka penuh dengan warna hitam, dan ada tangan terbuka yang mempunyai tanda mata jahat, dan mempunyai reka bentuk inai.

Lukisan itu dianggap gaya Seni Moden Timur Tengah dan Afrika Utara.

Lukisan, Tangan Fatima adalah dari siri Laila Shawa yang dipanggil Wanita dan Sihir yang mengenali amalan sihir dan sihir biasa di timur tengah.

Ini membuka perbincangan mengenai bagaimana orang mengatur takdir mereka kepada kekuatan yang tidak diketahui, dan bahawa perkara-perkara yang dilakukan orang datang dari pihak berkuasa misteri di luar kawalan mereka sendiri.

Halaman
12
Sumber: Tribun Manado
  • Ikuti kami di
    KOMENTAR

    BERITA TERKINI

    © 2022 TRIBUNnews.com Network,a subsidiary of KG Media.
    All Right Reserved